سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به من فرمان داد که نوشتن یهود را یاد بگیرم . [زیدبن ثابت]
مهندسی صنایع
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» َشناختی از مهندسی صنایع

مهندسی صنایع

از ویکی‌پدیا، دانشنامه? آزاد

پرش به: ناوبری, جستجو
 

مهندسی صنایع یکی از شاخه‌های مهندسی می‌باشد که به توسعه ? بهبود ? اجرا و ارزیابی سیستم‌های منسجم انسانی ? مالی ? اطلاعاتی ? تجهیزاتی ? انرژی ? ماده و فرایند می‌پردازد. مهندسی صنایع برپایه ترکیب و ادغام مبانی ریاضیات ? فیزیک و دانش‌های اجتماعی با متدهای مهندسی تحلیل و طراحی بمنظور تعیین ? پیش‌ بینی و ارزیابی نتیجه بدست‌آمده از سیستم‌های مطبوع طراحی شده‌است.در سیستم‌های تولید ناب و بدون خطا (lean manufacturing) ? مهندسی صنایع در جهت حذف و کاهش منابع تلف شده از قبیل زمان ? پول ? ماده وانرژی نقش کلیدی دارد. همچنین علم مهندسی صنایع راجع به مدیریت عملیات، مهندسی سیستم ها، مهندسی تولید و مهندسی ساخت یا مهندسی سیستم های ساخت آگاهی می دهد؛ وجه تمایز مهندسی صنایع به شرکت داشتن نقطه نظرات دانش آموختگان آن در کارشان باز می گردد. این رشته عموما بعنوان مهندسی مدیریت یا مدیریت مهندسی، یا حتی مهندسی سیستم های سالم مطرح است . (در یک جمله هزینه و زمان کمتر برای بازده و راندمان بالاتر)

فهرست مندرجات

[نهفتن]
< type=text/java> //

[ویرایش] تاریخچه

دوره? مهندسی صنایع از اواخر قرن نوزدهم میلادی در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا ارائه می‌شود. اولین مرکز مهندسی صنایع در سال ???? میلادی در دانشگاه پنسیلوانیا در کشور آمریکا ایجاد شد. اولین دکترای مهندسی صنایع در سال ???? توسط دانشگاه کورنل (Cornell University) اعطا گردید. پدر علم مهندسی صنایع فردریک تیلور است.

تعریف وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری ایران از مهندسی صنایع به صورت زیر می‌باشد:

با پیشرفت سریع علم ,تکنولوژی و پیچیدگیهای روز افزون آن , بالطبع سیستمهای تولیدی و خدماتی نیز گسترش یافته‌است ? اداره? صحیح و مناسب و سیستماتیک این گونه واحدها مستلزم استفاده از تکنیک‌های علمی و پیشرفته‌است . مباحث تولید و خدمات چنان گسترش یافته‌است که رشته‌های مهندسی سنتی از قبیل شیمی ,راه و ساختمان , مکانیک و غیره پاسخگوی همه مسائل نیست.برای جبران چنین کمبودهایی در قرن حاضر به ویژه طی چند دهه? اخیر از پیوند رشته‌های گوناگون علوم مدیریت ,اقتصاد و روش‌های مهندسی , رشته? جدیدی به نام مهندسی صنایع بوجودآمده‌است.

توسعه روزافزون جامعه صنعتی و اجبار انکارناپذیر برای حرکت همگام با فناوری و اقتصاد جهانی، نیازمنده‌های جدیدی را فراروی دانشگاهها و واحدهای صنعتی ایران قرار داده‌است. برای گذر از این مرحله مهم و حساس گروهی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف هیئت موسس انجمن مهندسی صنایع ایران را در سال ???? تشکیل دادند.در تیر ???? ،انجمن مهندسی صنایع ایران که طبق اساسنامه آن ، موسسه‌ای است علمی، پژوهشی، آموزشی و غیر انتفاعی ،در سال ???? از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز دریافت نمود.

[ویرایش] مباحث نوین

مهندسی صنایع آنگونه که در ایران تدریس می شود در واقع مهندسی صنایع کلاسیک است که مبتنی بر بهینه سازی ، بهینه سازی خطی (تحقیق در عملیات) و کارسنجی و زمانسنجی می باشد. اما مهندسی صنایع نوین مباحثی چون برنامه ریزی تعاملی ، آمار مهندسی ، تریز و تجزیه و تحلیل سیستمها را در بر میگیرد.

[ویرایش] گرایش‌ها

این رشته در دانشگاه‌های ایران دارای گرایش‌های زیر در دوره کارشناسی است:

در دوره? کارشناسی ارشد گرایش مهندسی صنایع-صنایع و گرایش سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی و مدیریت بهره‌وری وجود‌دارد.

[ویرایش] مقالات مرتبط

[ویرایش] درس‌ها

درس‌های اصلی مهندس صنایع در دوره کارشناسی:


درسهای مشترک دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد:

درسهای دوره? کارشناسی ارشد( این درسها و درسهای مشترک در دانشگاههای مختلف در سطح ایران به صورت‌های گوناگونی ممکن است ارائه شوند.):

[ویرایش] موقعیت های کاری

در حال حاضر موقعیت کاری مهندسین صنایع در ایران با توجه به در حال رشد بودن صنعت و پروژه‌ها بسیار خوب است.پاره‌ای از موقعیت‌های شغلی را میتوانید *اینجا ببینید.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » مهرداد ( پنج شنبه 87/10/12 :: ساعت 8:42 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

مشخصات فنی مینیاتور
َشناختی از مهندسی صنایع

>> بازدید امروز: 1
>> بازدید دیروز: 0
>> مجموع بازدیدها: 3065
» درباره من

مهندسی صنایع

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان

» صفحات اختصاصی

» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب